La nit de les franquícies

Des de l’any 1997 arreu de moltes ciutats de països diversos se celebra la Nit Internacional dels Museus amb el suport del Consell d’Europa i la UNESCO. Reus s’hi ha sumat aquests darrers 3 anys. Com ho fa, especialment, en aquest 2019?

Amb la ignorància en polítiques culturals i gestió del patrimoni, per exemple quan posem al mateix sac els museus o altres edificis (Teatre Fortuny, Ajuntament, Biblioteca, Campanar), que són molt interessants, històrics i tenen dret a ser visitats. Tanmateix, desdibuixen el sentit d’aquest dia que no és cap més que mostrar per a què serveixen els museus: recollir, documentar, investigar, conservar i difondre el patrimoni material i apropar-ne el coneixement a la ciutadania en un format lúdic i, per un dia, gratuït.

Amb la confusió habitual del tàndem Pellicer-Caelles entre cultura i consum, com si comprar fos un acte de cultura i la cultura una marca comercial.

Amb la banalització d’ambdós sectors, on un es menja l’altre i no té dret de gaudir d’un dia especial per a cap de les dues activitats.

I, si fem un apunt de comerç, on insistim, que ha de poder celebrar els seus dies amb tot el protagonisme, amb la discriminació imperdonable entre botigues personalitzades de petits empresaris i les grans marques globalitzades, tot circumscrit al centre. Perquè dels 34 establiments oberts ara mateix al carrer de Monterols, 6 són botigues i 28 són franquícies.

A més, qui és que treballa? Les treballadores d’aquestes franquícies que perden un dissabte a la nit per a elles com els correspon i que seran “remunerades” amb un trist migdia de festa com a molt. Una gran manera de fomentar la feina digna per a tothom des d’un Ajuntament.

En definitiva, una manera de NO destacar ni un àmbit ni l’altre i que oblida l’objectiu de la Nit Internacional dels Museus, una Nit de les Franquícies que abandona el coneixement i aposta pel consum.

Mariona Quadrada, regidora de la CUP i número 5